KRM

Nytt teater og museum: 10 millioner fra regjeringen

Søndag 30. september kunne kulturminister Lubna Jaffery forsikre om at regjeringen vil sette av 10 millioner kroner i statsbudsjettet for 2025 til det videre arbeidet med nytt teater og museum på Kannikhøyden.

-Nytt teater og museum er et spesielt viktig prosjekt, for Stavanger, regionen og nasjonalt, sier kulturminister Lubna Jaffery (Ap) om hvorfor Kannikprosjektet nå får statlige penger. Hun utdyper: -Dette er et spennende prosjekt og det er også i vår interesse at vi får dette til.

Behovene er sett

Administrerende direktør i Museum Stavanger, Siri Aavitsland er svært fornøyd. -Dette viser at regjeringen ser behovene våre og det unike i dette samarbeidsprosjektet, sier hun.

-Anerkjennelsen fra regjeringen er et stort og viktig steg på veien mot realisering av nytt teater og museum på Kannikhøyden, sier teatersjef Glenn André Kaada når nyheten om statens bidrag blir kjent.

Kannikprosjektet skal, etter planen, sikre at de historiske bygningene på Kannikhøyden tas vare på og brukes til sine opprinnelige funksjoner som museum og teater. I tillegg skal nybygg og sambruk sikre flere og bedre teater- og museumsopplevelser for byens, regionens og landets mangfoldige publikum.

Søknad fullt og helt innfridd

Stavanger kommune er pådriver i utbyggingsprosjektet og det er kommunen som får pengene til å jobbe videre med prosjektet, i samarbeid med kulturinstitusjonene Museum Stavanger og Rogaland Teater.

Ved årsskiftet sendte Stavanger kommune en søknad om tilskudd til videre videre prosjektutvikling innenfor ordningen som går til nasjonale kulturbygg. Mange store, viktige og gode prosjekter landet rundt søker om penger fra denne ordningen. Det hører med til sjeldenhetene at kulturbygg får penger til prosjektarbeid - før det er klart for investering. Derfor er det ekstra gledelig når regjeringen med kulturminister Lubna Jaffery i spissen, ser betydningen av å prioritere Kannikprosjektet.

-Vi søkte om 10 millioner til videre utredningskostnader for 2025, og vi er svært glade for å ha fått gjennomslag på søknaden, sier Leidulf Skjørestad, prosjekteier og direktør i Bymiljø og utbygging i Stavanger kommune.

Planen nå er å arbeide videre med prosjektet fram mot en arkitektkonkurranse. Målet i prosjektet er at eierne av kulturinstitusjonene, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og staten skal dele på å finansiere utbyggingsprosjektet som nå antas å ha en kostnad på ca. 3,5 milliarder kroner.

Vil du vite mer? Les søknaden som ble sendt: Søknad sendt til Kulturdepartementet | Nye Rogaland Teater og Stavanger museum